Ο θάνατος του Τσε Γκεβάρα, Αθήνα

2 Μαρτίου - 13 Απριλίου 2003
Αποθήκη Β1, Λιμάνι Θεσσαλονίκης

Το Κρατικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης σε συνεργασία με το Κέντρο Σύγχρονης Τέχνης Ρεθύμνης (σημερινό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης Κρήτης) και το Πανεπιστήμιο Κρήτης, οργάνωσαν την έκθεση με τίτλο "Ο θάνατος του Τσε Γκεβάρα", με αφορμή τη συμπλήρωση 35 χρόνων από τη δολοφονία του. Η έκθεση πραγματοποιήθηκε στους χώρους του Μουσείου, στο Λιμάνι της Θεσσαλονίκης (Προβλήτα Α, Αποθήκη Β1) και διήρκησε από τις 2 Μαρτίου ως τις 13 Απριλίου 2003.

Η έκθεση περιλάμβανε 35 έργα, πίνακες ζωγραφικής, χαρακτικά και αφίσες που προέρχονται από συλλογές ερευνητικών κέντρων και ιδιωτών. Εκτέθηκαν επίσης οι πρωτότυπες φωτογραφίες του νεκρού Τσε, που τράβηξε ο Φρέντι Αλμπόρτα.

Επιπλέον, για πρώτη φορά, παρουσιάστηκε στη Θεσσαλονίκη το έργο του μεγάλου Έλληνα χαράκτη A. Τάσσου με τίτλο "Μνήμη Τσε Γκεβάρα", που αποτελείται από 7 κομμάτια (ξυλογραφία) και το οποίο ανήκει στην Εθνική Πινακοθήκη Αθηνών.


Τα έργα είχαν συγκεντρωθεί από τη Λατινική Αμερική, τις ΗΠΑ και την Ευρώπη και ανάμεσά τους περιλαμβάνονταν δημιουργίες των Arnold Belkin, Rogelio Lopez Cuenca, Paolo Gasparini, Raul Arellano, Antonio Frasconi, Oskar Rojas, Ian Hillenberg, Ruth Weisberg, Γιάννη Γαΐτη, Δημήτρη Ζουρούδη, Κυριάκου Κατζουράκη, Δέσποινας Μεϊμάρογλου και Άγγελου Σκούρτη.

Ο στόχος της έκθεσης ήταν να τιμήσει τη μεγάλη προσωπικότητα του Τσε Γκεβάρα και συγχρόνως να παρουσιάσει τεκμήρια για το πώς αντέδρασαν καλλιτέχνες σε όλο τον κόσμο στην είδηση του θανάτου ενός λαϊκού αγωνιστή.


Είναι γνωστό ότι οι φωτογραφίες που δημοσιεύτηκαν μετά το θάνατό του, συνδέθηκαν με αριστουργήματα γνωστών έργων του παρελθόντος, όπως είναι "Ο νεκρός Χριστός" του Μαντένια και το "Μάθημα ανατομίας του δόκτορος Τούλπ" του Ρέμπραντ. Αυτές οι εικονογραφικές ομοιότητες μέσα από μια νέα οπτική αποκτούν επίκαιρο χαρακτήρα, συνδέονται με τοπικές λαϊκές παραδόσεις και αποκτούν ανάλογη διαχρονικότητα.

Την έκθεση επιμελήθηκε ο καθηγητής Ιστορίας της Τέχνης του Πανεπιστημίου Κρήτης, Νίκος Χατζηνικολάου ενώ η έκθεση της Θεσσαλονίκης γίνεται σε συνεργασία με τον διευθυντή του Κρατικού Μουσείου, Μιλτιάδη Παπανικολάου.

Αξίζει να σημειωθεί ότι ο κατάλογος είναι αισθητά μεγαλύτερος από εκείνον της έκθεσης στην Κρήτη, αφού συμπεριλαμβάνει νέα κείμενα, καθώς και τις αγγλικές μεταφράσεις αυτών, ώστε να είναι προσιτός και στο ξένο κοινό.