Κοσμογραφίες

Κοσμογραφίες

Νίκος Αλεξίου - Γιώργος Γυπαράκης - Παύλος Φυσάκης - Γιώργος Κουμεντάκης

Hall De Chars, 10 Rue du Hohwald, Στρασβούργο
Επιμέλεια: Μαρία Μαραγκού - Δημήτρης Κωνσταντινίδης
Εγκαίνια: Δευτέρα, 22 Οκτωβρίου 2012
Διάρκεια έως 11 Νοεμβρίου 2012



Το Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης Κρήτης και το Αpolonia – European Art Exchanges, στο πλαίσιο συνεργασίας ανταλλαγών καλλιτεχνών της νεότερης γενιάς  που έχει ισχύ από το 1998,  παρουσίασε στον χώρο Latterie στο Στρασβούργο, τρεις Ρεθύμνιους εικαστικούς καλλιτέχνες και ένα συνθέτη, στην έκθεση με τίτλο «Κοσμογραφίες» που εγκαινιάστηκε στις 22 Οκτωβρίου 2012.

Το έργο των Ρεθύμνιων διεθνών καλλιτεχνών που παρουσιάστηκε στο Στρασβούργο, διέθετε την ιδιαιτερότητα της συνομιλίας των υλικών και το ειδικό βάρος της πνευματικότητάς τους.

Επρόκειτο για τους καλλιτέχνες Νίκο Αλεξίου, Γιώργο Γυπαράκη, Παύλο Φυσάκη, των οποίων οι ατομικές εκθέσεις είχαν ήδη παρουσιαστεί στο Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης Κρήτης και τον συνθέτη Γιώργο Κουμεντάκη, με μουσικό performance το βράδυ των εγκαινίων που στη συνέχεια θα παραμείνει σε ηλεκτρονική μορφή στον εκθεσιακό χώρο ως μέρος της εικαστικής παρουσίας.

Η επιμέλεια της έκθεσης ήταν της Μαρίας Μαραγκού, Κριτικός Τέχνης και Καλλιτεχνική Διευθύντρια του Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης Κρήτης και του Δημήτρη Κωνσταντινίδη, Διευθυντή του Apollonia

Συγκεκριμένα στο Στρασβούργο παρουσιάστηκαν:
Η έκθεση του Νίκου Αλεξίου, “Πύλη Α” που πήρε τον τίτλο της από το γεγονός ότι το Ρέθυμνο υπήρξε η πρώτη Πύλη – πέρασμα στη ζωή και την τέχνη του σημαντικότατου καλλιτέχνη που δούλεψε με την ίδια ευαισθησία σε πρωτογενή υλικά, καλάμι, χαρτί ή στον υπολογιστή.
Ο κύριος κορμός της έκθεσης ήταν η “Μελέτη” για το πλακόστρωτο της Μονής Ιβήρων καθώς και ο χάρτης της ίδιας Μονής. Μία μνημειακή σε όγκο και περιεχόμενο δουλειά που ξεκινάει το 2003 και κορυφώνεται το 2007 στο Ελληνικό Περίπτερο της Biennale Βενετίας.
Στο πλαίσιο της έκθεσης τοποθετήθηκαν ίχνη του παρελθόντος με το “Ηλιακό Σπίτι”, έργο της Μόνιμης Συλλογής του Μ.Σ.Τ. Κρήτης (από τη σειρά της δεκαετίας του 1990) και εκείνα του μέλλοντος “Βέλος” (από τη σειρά του 2008).
Η έκθεση πραγματοποιήθηκε με την άδεια και την υποστήριξη της Αστικής μη Κερδοσκοπικής Εταιρείας "Ο Μεγάλος Κήπος. Αρχεία Νίκου Αλεξίου".

Η έκθεση του Γιώργου Γυπαράκη, “Άγονη Γραμμή – NonProfitLine. Παρουσίασε ένα ιδεατό νησί όπου ο επισκέπτης εξαναγκάζεται να πειθαρχήσει το σώμα στην έλλειψη υλικής απασχόλησης και διαρκούς κοινωνικής περιπλάνησης.

Επρόκειτο για γλυπτά που φανερώνονται στον χώρο ως βράχινα καθίσματα, ως σωμάτινες θήκες διαλογισμού, ως εξαρτήματα για αυτοσυγκέντρωση, ως φέροντες μηχανισμοί πνευματικής εκγύμνασης, επιδρούν πάνω στο σώμα του ανθρώπου ασκώντας και γραμμώνοντας το πνεύμα του.
Οι εκθέσεις των Νίκου Αλεξίου και Γιώργου Γυπαράκη οργανώθηκαν και φιλοξενήθηκαν στο Ρέθυμνο από τον Μάιο έως τον Σεπτέμβριο του 2012.

Επίσης στο Στρασβούργο παρουσιάστηκε η έκθεση «Land Ends» του Παύλου Φυσάκη που είχε παρουσιαστεί στους χώρους του Μ.Σ.Τ. Κρήτης το 2011.
Επρόκειτο για μία περιήγηση στα τέσσερα άκρα της Ευρώπης. Στο Νότο η Γαύδος και το τραχύ ανάγλυφό της, στο Βορρά το Νόρτντκαπ και η λευκή σιωπή της τούντρας, στη Δύση η τουριστική Σίντρα και η αίγλη των παλαιών θερινών της ανακτόρων, στην Ανατολή τα Ουράλια και η βαριά κληρονομιά των γκούλαγκ, των πυρηνικών εργοστασίων και της πιο μολυσμένης ραδιενεργούς περιοχής στον κόσμο.
Κοινός παρονομαστής οι άνθρωποι. Ο πιο σημαντικός αλλά και ο πιο αστάθμητος παράγοντας. Είτε Έλληνες είτε Νορβηγοί είτε Πορτογάλοι είτε Ρώσοι «των άκρων», μοιάζουν να έχουν μπει βαθιά μέσα στον εαυτό τους. Τοποτηρητές του ευρωπαϊκού τέλους, που μπορεί τελικά να είναι και η αρχή...

Το έργο του Γιώργου Κουμεντάκη, «Μεσόγειος Έρημος», αποτελείτο από 24 κομμάτια τα οποία αντλούν το περιεχόμενό τους από την πανίδα και χλωρίδα της Μεσογείου.
«…Όλοι λίγο πολύ έχουμε νοιώσει τη δύναμη του Μεσογειακού τοπίου. Ένα τοπίο που καθημερινά παραμορφώνεται από την αλόγιστη χρήση των κατοίκων.
Η σχέση του σύγχρονου ανθρώπου με το φυσικό τοπίο, άλλοτε φορτισμένη, άλλοτε ανισόρροπη, άλλοτε ανύπαρκτη, υπήρξε η αφετηρία για τη σύνθεση του έργου.
Η μουσική αγνοεί τους τουριστικούς οδηγούς. Γίνεται η ίδια το μέσο για τον ρεμβασμό της ψυχής. Ανασυνθέτει τις μνήμες του καλοκαιριού και μεταμορφώνεται σ" ανακουφιστικό οδηγό για το χειμώνα. Κάθε φορά που ανοίγουμε το παράθυρό μας, η θάλασσα της Μεσογείου είναι πάντα εκεί.
Το κάθ" ένα από τα 24 κομμάτια είναι ένας προγραμματικού τύπου μουσικός σχολιασμός των ιδιαίτερων φυσικών, κατ" αρχήν, χαρακτηριστικών των ψαριών, πουλιών, ζώων, εντόμων, φυτών. Η σφυρίδα, ο γύλος, ο κορμοράνος, οι μαυρόγυπες, η λιβελλούλα, η νυχτοπεταλούδα, ο δυόσμος και το φασκόμηλο, άρχισαν σιγά-σιγά ν" αποκαλύπτουν και τα ψυχικά τους χαρακτηριστικά. Στις επιδέξιες κινήσεις της ζαργάνας, προσπάθησα να χαρτογραφήσω μουσικά τις ψυχικές της ιδιαιτερότητες.» αναφέρει ο Γιώργος Κουμεντάκης σε κείμενό του.
Η "Μεσόγειος Έρημος" γράφτηκε μετά από ανάθεση του "Michael Marks Charitable Trust".
Πιάνο: Αλεξάνδρα Παπαστεφάνου, Λορέντα Ράμου, Γιώργος Κωνσταντίνου
Video installation & performance: ΠέτροςΤουλούδης
Soundscapes: Tim Ward

Στο πλαίσιο της συνεργασίας μεταξύ των δύο θεσμών Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης Κρήτης και Αpollonia και του Ευρωπαϊκού Προγράμματος Ανταλλαγής Νέων Καλλιτεχνών, έχουν ήδη παρουσιαστεί στο Ρέθυμνο οι εκθέσεις:
1998 “Οικειότητες” στο πλαίσιο της 2ης Συνάντησης Ευρωπαϊκών Περιφερειακών Κέντρων Σύγχρονης Τέχνης Centres Des Marges
(συμμετείχαν: Baltic Art Center – Sweden, Galeria Petra M. Bohŭna – Slovakia, Casino De Luxembourg – Luxembourg, Crac Alsace – France, Δημοτικό Κέντρο Λευκωσίας – Κύπρος, Centro Friulano Arti Plastiche – Italy, Galeria Jàna Koniarkav Trnave – Slovakia, Monagri Foundation – Κύπρος, Moravska Galerie – Czech Republic, O.K. Centrum Für Gegenwartskunst – Austria, Φωτογραφικό Κέντρο Σκοπέλου – Ελλάδα, Fondazione Katinca Prini – Italy, Κέντρο Σύγχρονης Εικαστικής Δημιουργίας Ρεθύμνης – Ελλάδα,  X-Centrum – Czech Republic / Καλλιτεχνικός Σταθμός Ανωτάτης Σχολής Καλών Τεχνών - Ρέθυμνο,
1999 “Η Φύση σε δέκα κεφάλαια. Τσέχοι καλλιτέχνες” / κτίριο ΕΟΜΜΕΧ – Ρέθυμνο,
2000 “Στην άλλη πλευρά της Ιστορίας”,
Συμμετείχαν έξι Γεωργιανοί Καλλιτέχνες / Μ.Σ.Τ. Κρήτης - Ρέθυμνο,
2004 “Λαβύρινθος” / Καλλιτεχνικός Σταθμός Ανωτάτης Σχολής Καλών Τεχνών – Ρέθυμνο
(Anke Vrijs, Michel Schneider),
2005 “Αλληλεπίδραση” / Στρασβούργο (Χρυσούλα Καραδάκη, Βούλα Γουνελά),
2010 “Creta - Raymond Emile Waydelich” / Κτίριο Πυροβολικού, Φορτέτσα - Ρέθυμνο.

Η διάρκεια της έκθεσης «Κοσμογραφίες», στο Στρασβούργο ήταν έως τις 11 Νοεμβρίου 2012.


Επικοινωνία:
Κοινωφελής Επιχείρηση Δήμου Ρεθύμνης (Κ.Ε.ΔΗ.Ρ.)
Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης Κρήτης
Κουγιουμουτζή Κατερίνα
Χειμάρας 5, 74 100 Ρέθυμνο
Τ: +30 28310 52530, F: +30 28310 52689
E-mail: info@cca.grhttp\\:www.cca.gr


Apollonia – European Art Exchanges
Daria Evdokimova
12 Rue Du Faubourg de Pierre, F- 67000 Strasbourg
Τ: +33(0) 9 53 40 37 34,
E-mail: apollonia@apollonia-art-exchanges.com
• http\\:wwwapollonia-art-exchanges.com

 

 


10 Κεφάλαια 
Έργα από τη Μόνιμη Συλλογή
25 Μαϊου - Τέλος Δεκεμβρίου 2017

Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης Κρήτης
Μεσολογγίου 32, παλιά πόλη, Ρέθυμνο