Ερατώ Χατζησάββα. Είδωλα Πτερόεντα ΙΙ

EΡΑΤΩ ΧΑΤΖΗΣΑΒΒΑ - Είδωλα Πτερόεντα ΙΙ
Ατομική έκθεση

Στις 24 Ιουλίου 2009, εγκαινιάστηκε ατομική έκθεση της Ερατούς Χατζησάββα στον αρχαιολογικό χώρο Τζαμί Ιμπραήμ Χαν, στη Φορτέτσα Ρεθύμνου.

H έκθεση διοργανώθηκε από το Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης Κρήτης σε συνεργασία με το Σπίτι της Κύπρου και με την υποστήριξη των Πολιτιστικών Υπηρεσιών του Υπουργείου Παιδείας και Πολιτισμού της Κύπρου.  

Κύριοι χορηγοί της έκθεσης ήταν η CYTA και η GENESIS Pharma SA.

Την έκθεση επιμελήθηκε η ιστορικός και κριτικός τέχνης, ΄Εφη Στρούζα.

Στην έβδομη ατομική της έκθεση, με τίτλο Είδωλα Πτερόεντα ΙΙ, η Ερατώ Χατζησάββα πραγματοποίησε στο Ρέθυμνο μια βίντεο εγκατάσταση ειδικά προσαρμοσμένη για τον ιστορικό χώρο του Τζαμιού Ιμπραήμ Χάν, σε συνδυασμό με έργα μικτής τεχνικής, σχέδιο και τυπώματα σε πλεξιγκλας, που εγκαταστάθηκαν σε ορισμένα σημεία της αρχιτεκτονικής του χώρου, σαν συμβολικά αφιερώματα στη διπλή θρησκευτική μνήμη του σημείου, όπου χτίστηκε το Τζαμί, αρχικά χριστιανική και κατόπιν μουσουλμανική.

Μέσα στη Φορτέτσα του Ρεθύμνου, και κάτω από τον εντυπωσιακό θόλο του Τζαμιού Ιμπραήμ Χαν, όπου ο επισκέπτης διατρέχει μέσα σε περιγεγραμμένα χωρικά όρια μια πορεία ανάμεσα σε δείγματα και σπαράγματα από τις διαστρωματώσεις διαφορετικών πολιτισμών και θρησκειών, η καλλιτέχνης παρουσίαζε μια σειρά από προβολές βίντεο και ηχητικές εγκαταστάσεις, με τις οποίες διεύρυνε θεαματικά τα όρια του χώρου, τόσο οπτικά όσο και νοητικά. Με το επαναλαμβανόμενο μοτίβο της μεταβλητής κίνησης των πουλιών μετέφερε με ένταση μέσα στο χώρο την ενέργεια της κινητικότητας, που διέπει τη φυσική και διανοητική δράση διαχρονικά και διαπολιτισμικά.

Η ενότητα των έργων βίντεο με κεντρικό θέμα τα σμήνη πουλιών που στήνουν στον αέρα μεταβλητούς σχηματισμούς από εναλλασσόμενους όγκους, ρευστές φόρμες, μετασχηματιζόμενες κινήσεις που παραπέμπουν εναλλακτικά είτε στην αίσθηση της απελευθέρωσης είτε του εγκλωβισμού, παρουσιάστηκε πρόσφατα σε ατομική έκθεση στο Σπίτι της Κύπρου, στην Αθήνα, προσελκύοντας το ιδιαίτερο ενδιαφέρον του κοινού και του καλλιτεχνικού χώρου. Με το έργο βίντεο που πραγματοποίησε πάνω σε αυτή τη θεματική, με τίτλο Waves, απέσπασε το 2005 το Βραβείο Χρυσός Φάρος στην Μπιενάλε της Αλεξάνδρειας, όπου εκπροσώπησε την Κύπρο.

Με τη χρήση διαφορετικών μέσων έκφρασης, από το σχέδιο, την ψηφιακή επεξεργασία και εκτύπωση φωτογραφιών σε επιφάνειες διάφορων υλικών, σε χαρτί, σε πλεξιγκλας και ίνοξ, με βίντεο και ηχητικές εγκαταστάσεις, καθώς και 3d animations, η Χατζησάββα δημιουργεί μια πορεία μέσα στο χώρο, όπου η αίσθηση της αέναης κίνησης, της μεταβολής των ορίων του χώρου κυριαρχούν ως οπτικό ερέθισμα. Ουσιαστική αναζήτηση στο εικαστικό της έργο είναι η διεύρυνση των χωρικών ορίων και η απόδοση της μεταβλητότητας της οπτικής σκοπιάς του κόσμου και της ζωής, που εντείνεται θεαματικά μέσα από τις δυνατότητες που δίνει η τεχνολογία.

Στο προλογικό κείμενο του Καταλόγου, η ιστορικός και κριτικός τέχνης, ΄Εφη Στρούζα, που επιμελήθηκε την έκθεση, σημειώνει:  «Το σύνολο αυτών των γραφών, εκτεθειμένων σ’ έναν ενιαίο χώρο δημιουργεί ένα περιβάλλον, όπου η επαναλαμβανόμενη εικόνα ενός αδιάκοπου φτερουγίσματος φαίνεται να διαχέεται ολόγυρα, σαν αναφορά στα ανήσυχα πετάγματα του νου και της γλώσσας γύρω από το ανεξάντλητο θέμα της εικονοποιητικής διαδικασίας... Για την Ερατώ Χατζησάββα, η μεταβλητότητα των ορίων είναι παράλληλα και αναπόφευκτη συνθήκη της πνευματικής εξέλιξης του ατόμου. Στο έργο της, η μεταβολή ή κατάργηση των χωρικών ορίων διεξάγεται εντός και εκτός του ιστορικού χρόνου.  Μοιάζει να αφηγείται η ίδια την αναζήτηση της επαφής με τις βαθύτερες ρίζες της ανθρωπότητας, εκεί όπου η πνευματική δραστηριότητα δημιουργεί ενεργειακά σημεία συνάντησης και διασταύρωσης της σκέψης και της γλώσσας. Τα πτερόεντα είδωλα φαίνεται να αφηγούνται, τελικά, τη συμπύκνωση της ενέργειας, που εκπέμπει η πνευματική και καλλιτεχνική πράξη». 

Στον κατάλογο που συνόδευε την έκθεση περιλαμβάνονταν οι διαφορετικοί χρόνοι εξέλιξης της συγκεκριμένης ενότητας, με τις αναγνώσεις που είχαν γραφτεί το 2004 και το 2005 από τον  θεωρητικό τέχνης Θανάση Μουτσόπουλο και προλογικό κείμενο της ΄Εφης Στρούζα.

Ο κατάλογος πραγματοποιήθηκε με την ευκαιρία της ατομικής έκθεσης στο Σπίτι της Κύπρου, με την ευγενική χορηγία της GENESIS  Pharma SA.

Διάρκεια έκθεσης:  24 Ιουλίου – 30 Αυγούστου, 2009


ΣΥΝΤΟΜΑ ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
Η Ερατώ Χατζησάββα γεννήθηκε στη Λευκωσία το 1966. Από το 1983-1985 παρακολουθεί την Ανωτάτη Σχολή Οικονομικών Επιστημών, ενώ παράλληλα το 1985 εισάγεται στην ΑΣΚΤ, ολοκληρώνοντας τις σπουδές με Υποτροφία του ΙΚΥ. Θα αποφοιτήσει το 1990 με ΄Αριστα.

Από το 2000-2008, με απόσπαση από τη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση εργάζεται στο Ζ΄ Εργαστήριο της ΑΣΚΤ.
Εχει διοργανώσει έξι ατομικές εκθέσεις και έχει συμμετάσχει σε πολλές ομαδικές, στην Ελλάδα και την Κύπρο.
Το 2005 διακρίθηκε στην Μπιενάλε της Αλεξάνδρειας με το Πρώτο Βραβείο Χρυσός Φάρος.
Ζει και εργάζεται στην Αθήνα.


10 Κεφάλαια 
Έργα από τη Μόνιμη Συλλογή
25 Μαϊου - Τέλος Δεκεμβρίου 2017

Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης Κρήτης
Μεσολογγίου 32, παλιά πόλη, Ρέθυμνο